W jaki sposób zadbać o swój sen?

Sen to bardzo ważny element w naszym życiu. Dzięki niemu nasz organizm się regeneruje oraz odpoczywa. Jednak mało kto wie w jaki sposób podnieść jego jakość. Jak można to poprawić? Odpowiadamy.

Kilka słów o śnie

Sen to stan czynnościowy, który powstaje w ośrodkowym układzie nerwowym. Jest on normalnym, powtarzającym się procesem fizjologicznym, który powoduje przede wszystkim brak świadomości oraz ruchów. W zależności od wieku powinniśmy zaopatrywać się w inną ilość godzin snu. Dla przykładu nastolatek (14-17 lat) może spać około 8-10 godzin, przy czym młody dorosły (18-25 lat) już 7-9 godzin.

W przeszłości ludzie zapadali w sen bardzo wcześnie, a budzili się wraz ze wschodem słońca. Miały na to wpływ między innymi zmniejszenie intensywności oświetlenia oraz poczucie bezpieczeństwa w domostwie. W czasach współczesnych, gdy dysponujemy sztucznym światłem elektrycznym nasz układ nerwowy działa zupełnie inaczej. Badania pokazują, że zbyt mocna ekspozycja sztucznego światła na nasze otoczenie w nocy może przyczynić się do różnorodnych chorób takich jak rak.

Dlatego bardzo ważne jest zwracanie uwagi na jakość naszego snu. Jest to bowiem podstawa w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej oraz psychicznej. Podczas snu możemy poprawić funkcjonowanie naszego mózgu. Zwiększamy tym samym swoją pamięć oraz koncentrację. Podczas snu nasz organizm zarządza hormonami.

Do najczęstszych objawów niedoboru snu zaliczamy przede wszystkim zaburzenia koncentracji, nastroju, brak możliwości kreatywnego działania, brak szybkiej reakcji oraz zmiany w morfologii krwi.

Chodź spać o regularnych porach

Nasz organizm lubi rutynę niezależnie od jej postaci. Możemy mówić tu między innymi o jedzeniu, odpoczynku lub właśnie śnie. Bardzo istotny jest fakt o której zazwyczaj kładziemy się do naszego łóżka. Wpływa to bezpośrednio na jakość naszego snu. Przyzwyczajając się do regularnych pór będziemy mieli gwarancję, że odczujemy znużenie o konkretnej godzinie i nie będziemy mieli problemów z zasypianiem.

ZOBACZ TEŻ: 4 największe mity, które dotyczą Twojego zdrowia!

To ważne, ponieważ nieregularność we śnie może kończyć się koszmarami lub częstym budzeniem się w środku nocy. Jest to szczególnie niekorzystne dla naszego zdrowia oraz samej jakości snu.

Nie jedz na 2 – 3 godziny przed snem

Czas kolacji jest bardzo istotny dla naszego snu. Przede wszystkim zadbajmy, aby ostatni zjedzony posiłek był spożyty na 2-3 godziny przed położeniem się spać. Dzięki temu nasz organizm przetrawi pokarm oraz nie narazi nas na dolegliwości bólowe.

Warto nie tylko pamiętać o porze kolacji, ale również o jej jakości. Pod żadnym pozorem przed snem nie jedzmy produktów marynowanych, z dodatkiem tłuszczu oraz ciężkich do strawienia pokarmów. Warto zamiast tego zainwestować w warzywa oraz orzechy.

Wyjdź na spacer kilka godzin przed snem

Nie ma nic lepszego niż dotleniony mózg przed snem. Dzięki temu będziemy mogli zapewnić sobie bardziej jakościowy odpoczynek i mniej narażamy się na koszmary senne. Jest to bardzo ważne szczególnie dla osób, które prowadzą siedzący tryb życia.

Warto unikać dużej aktywności fizycznej przed snem, ponieważ może to zaburzyć nasz rytm serca. Wówczas będziemy bardziej pobudzeni.

Nie używaj telefonu na 2 godziny przed snem

Wiele mówi się na temat niekorzystnego działania telefonów komórkowych na nasz organizm. Wszystko przez sygnał, który emitują oraz ich jaskrawy wyświetlacz. Nie tylko może okazać się niebezpieczny dla naszych oczu podczas nocy, ale również skutecznie wpływa na pogorszenie się jakości snu. Unikajmy patrzenia w ekran telefonów na około 2 godziny przed pójściem spać. Dzięki temu będziemy mogli wyciszyć się oraz odpocząć od sztucznego światła. Warto zamiast tego posłuchać radia lub audiobooka.

Sen jak widać jest bardzo ważnym elementem naszego życia. Nie jest jeszcze do końca znany system działania, ale wiadomo jednak, że jego jakość decyduje o naszym zdrowiu. Warto stosować się do powyższych porad, ponieważ są skuteczne oraz mogą pomóc nam w wielu dolegliwościach. Stopniowe wprowadzanie regularności sprawi, że podniesiemy swoją odporność oraz samopoczucie.

Redakcja Waznamisjazdrowaemisja.pl
Redakcja Waznamisjazdrowaemisja.pl
Artykuły: 195

Dodaj komentarz