Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji w Polityce Prywatności
Zamknij
Facebook
Google Plus
Youtube
RSS
WAŻNA MISJA ZDROWA EMISJA
Aktualności
Ekostrefy, czyli zakaz wjazdu w imię czystego powietrza

Wprowadzenie ekostref w Polsce - tak czy nie?

Ekostrefy, czyli zakaz wjazdu w imię czystego powietrza

Ekostrefy, czyli zakaz wjazdu w imię czystego powietrza

Czy w imię walki o zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza jesteśmy gotowi na wyrzeczenia? Większość z nas zapewne odpowie, że tak. Gorzej, gdy przyjdzie nam te zapewnienia zrealizować… Przykładem może być planowane wprowadzenie w polskich miastach ekostref. Nie wszystkim ten pomysł się podoba.

Coraz częściej w Polsce mówi się o wprowadzeniu w naszych miastach tak zwanych ekostref, czyli obszarów, do których wjazd będą miały jedynie samochody spełniające określone standardy emisyjności. Będzie to możliwe dzięki poselskiemu projektowi ustawy o poprawie jakości stanu powietrza. Ustawa ta wprowadza możliwość ustanowienia przez lokalne władze stref ograniczonej emisji komunikacyjnej poprzez zakazanie wjazdu do tych obszarów dla pojazdów niespełniających określonych norm emisji.

Projekt ustawy zakłada podział samochodów osobowych na kilka klas emisji zgodnych z tak zwaną normą Euro. I tak samochody benzynowe mogą otrzymać klasę 4 (data pierwszej rejestracji od 1 stycznia 1993 roku do 31 grudnia 2000 roku) lub klasę 5 (data pierwszej rejestracji od 1 stycznia 2001 roku). Więcej klas przygotowano dla aut z silnikami diesla: klasa 2 (data pierwszej rejestracji od 1 stycznia 1997 roku do 31 grudnia 2000 roku), klasa 3 (data pierwszej rejestracji 1 stycznia 2001 roku do 31 grudnia 2005 roku), klasa 4 (data pierwszej rejestracji 1 stycznia 2006 roku do 31 grudnia 2009 roku) i klasa 5 (data pierwszej rejestracji 1 stycznia 2010 roku). Auta na gaz mają być klasyfikowane tak jak benzynowe. Wszystkie samochody będą oznaczone specjalnymi kolorowymi nalepkami wskazującymi ich klasę. Oczywiście, im wyższa klasa, tym większe prawdopodobieństwo, że do wyznaczonych ekostref będzie można wjechać.

Klasyfikacja pojazdów wyraźnie faworyzuje samochody na benzynę. To dlatego, że spaliny z silników diesla są bardziej rakotwórcze – według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wdychanie spalin z diesla jest porównywalne do palenia papierosów. Do tego w Polsce popularne jest wycinanie filtrów cząstek stałych – przede wszystkim ze względu na ich awaryjność i wysokie koszty utrzymania. Można to robić zupełnie bezkarnie, bo samochodów osobowych z silnikami diesla nie bada się pod kątem spalin.

Projekt wprowadzenia w Polsce ekostref wzbudził wiele kontrowersji. Po obserwacji doniesień medialnych i burzy, jaka przetoczyła się w Internecie, można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że polskie społeczeństwo jest w tej sprawie podzielone.

Idea ekostref nie jest żadną nowością, w Europie Zachodniej takie obszary funkcjonują od lat w większości dużych miast. Dla przeciwników takiego rozwiązania w Polsce nie jest to jednak żaden argument. Słusznie zauważają, że społeczeństwa zachodnie są dużo bogatsze. Przeciętnego Niemca stać na lepszy samochód niż Polaka. To właśnie główny argument przeciwników wyznaczenia w polskich miastach ekostref: takie przepisy będą dyskryminujące dla tych, których nie stać na kupno i utrzymanie dobrego samochodu.

Tu jednak odzywa się druga strona, która – również nie bez racji – zauważa, że posiadanie auta nie jest obowiązkowe. Zwłaszcza w dużych miastach, których przede wszystkim dotyczyłoby wprowadzenie ekostref, przemieszczanie się bez prywatnego samochodu nie jest znowu takim poważnym wyzwaniem. Na co dzień zdecydowanie taniej wychodzi zainwestowanie w bilet komunikacji publicznej. Zresztą uważna lektura proponowanej klasyfikacji samochodów wykaże, że planowane przepisy wcale nie będą dyskryminować osób mniej zamożnych. Do ekostref będzie przecież można wjechać nawet kilkunastoletnim autem – pod warunkiem, że będzie miał silnik na benzynę lub gaz. Klasyfikacja faworyzuje bowiem auta benzynowe i na gaz – samochody zarejestrowane po raz pierwszy po 2001 r. kwalifikuja się do 5. klasy, która wjedzie napewno do ekostref. W klasie 4. są auta na bezynę i gaz nawet z 1993 r. W przypadku posiadaczy silnika diesla ograniczenia będą ostrzejsze – w 4. klasie znajdą się samochody zarejestrowane w latach 2006-2010, a w 5. – od 2010 r. Samorząd będzie sam ustalać, jaka kategoria wjedzie do jakiej strefy, więc w praktyce, korzystając z kilkunastoletniego auta na benzynę, bez problemu wjedziemy do ekostrefy, a wielce prawdopodobne, że dostaniemy się do niej nawet z ponad dwudziestoletnim samochodem.

Spaliny samochodowe są jedną z głównych przyczyn zanieczyszczenia powietrza w Polsce. O ile w mniejszych miejscowościach głównym problemem jest niska emisja pochodząca ze spalania w domowych piecach węgla niskiej jakości, a w skrajnych przypadkach nawet śmieci, o tyle w dużych miastach, jak na przykład Warszawa, największym źródłem zanieczyszczenia powietrza są właśnie nasze samochody.

Niestety, to kolejny przykład na to, że sami siebie zatruwamy. Niska emisja, a więc oprócz transportu także emisja trujących substancji z domowych kominów, jest efektem– nie zawsze przemyślanych – działań człowieka. Chcąc oszczędzać na ogrzewaniu, ładujemy do pieców najtańsze paliwo, czasem nawet śmieci. W ciągłym pośpiechu i ze względu na wygodę wielu z nas zamiast do autobusu wsiada codziennie rano do samochodu. Efektem są coraz większe zanieczyszczenia powietrza. Gorąca dyskusja o możliwości wprowadzenia w polskich miastach ekostref pokazuje, że wciąż dopiero się uczymy, iż czyste powietrze jest bezcenne.

 fot. freeimages.com

Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada Moda na zdrowie. Poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają oficjalnego stanowiska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
logo

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane artykuły

503561466_0efa64ef7b_b

Samochody elektryczne – przyszłość motoryzacji

6 sierpnia 2015 19:02

Znaczny udział w powstawaniu niskiej emisji, zwłaszcza w dużych miastach, mają samochody. Duże tempo życia i naturalna w końcu potrzeba komfortu i wygody sprawia, że wielu z nas wybiera podróż własnym autem, a nie bardziej przyjazną dla środowiska komunikacją publiczną. Na szczęście postęp technologiczny przychodzi nam na pomoc – niemal każda firma motoryzacyjna ma już
Palenie śmieci

Niska emisja – Twój wróg

2 września 2014 17:58

Otacza nas codziennie, w każdym miejscu Polski, choć jej nie widzimy. Jej ulubione miesiące to okres od września do kwietnia. Bezwietrzna, ładna pogoda to jej żywioł. Kto to taki? Niska emisja. Poznajcie głównego winowajcę zanieczyszczenia powietrza…

Projekt Ważna Misja zdrowa Emisja jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.